טיפים לתזונת תינוקות ופעוטות נכונה באדיבות רננה מזרחי, המנהלת המדעית של מטרנה

רגיל

תזונת תינוקות יכולה להיות כאב ראש די רציני, גם אם אתם לא שייכים לקטגוריה הזו של הורים לחוצים. אני בטוחה שגם אתם עומדים מול הגוזל ושואלים את עצמכם, למען השם, מתי הקטנצ'יק שלנו מוכן למזון המוצק? מהם המזונות הראשונים המומלצים עבורו מעבר לאלה שבאינטואיציה של סבתא לתת לו? (חצילים בטחינה, מישהו?!) ושאלת מיליון הדולר: כיצד נוכל לדעת שהוא באמת אכל מספיק??

טיפים להזנת תינוקות ופעוטות- תמונה מעמוד הפייסבוק של מטרנה

טיפים להזנת תינוקות ופעוטות- תמונה מעמוד הפייסבוק של מטרנה

ביקשתי מרננה מזרחי, דיאטנית קלינית והמנהלת המדעית של מטרנה, לעשות עבורינו סדר:

  1. איך יודעים שהתינוק מוכן לאוכל מוצק ?

סביב גיל 6 חודשים התינוק מצליח לשבת, לעתים לבד ולעתים עם תמיכה, ויש לו כבר את היכולת להחזיק את הראש והצוואר יציב. תינוק בגיל זה כבר יכול להראות כי הוא רוצה לאכול, בכך שהוא נשען קדימה לעבר המזון המוצע לו, ופותח את הפה או מושיט יד כשאתם אוכלים ,מתבונן בכל נגיסה שלכם, מאידך, הוא יכול להפגין סימני סלידה או שובע בכך שהוא נשען לאחור ומפנה את ראשו הצידה.
כל זמן שהתינוק אינו מסוגל להביע את עצמו בדרכים אלה, אין להתחיל את מזונות הגמילה.

  1. מהם המזונות הראשונים המומלצים בעת המעבר למזונות משלימים ?

משרד הבריאות מדגיש בהנחיותיו החדשות מ 2012 כי חשוב תחילה להרגיל את התינוק לאכילת מזונות  עשירים בברזל כגון בשר בקר, הודו , קטניות, דייסות דגנים לתינוקות מועשרות בברזל. הדגש הרב שניתן לחשיבות מתן מזונות  עשירים בברזל נובע  משכיחות האנמיה הגבוהה בישראל, והצורך לטפל בנושא במגוון מישורים ולכן מזונות כגון, דייסות דגנים לתינוקות מועשרות בברזל בשר בקר, הודו,  קטניות מומלצים לשילוב כמאכלים ראשונים בשלב החשיפה למזונות מוצקים.

  1. איך נדע שהילד אכל מספיק?

החשש הגדול ביותר שלנו, כהורים (וגם קצת של הסבים והסבתות…) הוא האם הילד "אכל מספיק". אפשר בהחלט להירגע: מחקרים רבים מוכיחים כי התינוק והפעוט יודעים לווסת את צריכת המזון והקלוריות שלהם בצורה המתאימה להם ביותר. אם התינוק אוכל מעט ביום מסוים, הוא יאכל יותר ביום שלאחריו. אם הילד גדל בקצב תקין, והתפתחותו הגופנית והשכלית תקינה, אין לנו כל סיבה לחשוש. אסור לנו להאכיל בכפיה או להפוך את זמן הארוחה לשעה של לחץ ומתח, כדי למנוע בעיות מיותרות בעתיד.

  1. תזונה נכונה מתחילה בשיתוף:

שתפו את הילדים בתכנון הארוחה  באם אפשרי קחו את הילדים לקניות ביחד , ולאחר מכן הסתייעו בהם לתכנון והכנת הארוחה. ארוחה שהילדים היו שותפים בהכנתה הנה בעלת סיכוי גבוה יותר שיאכלו ממנה בחפץ לב.כהורים חובתנו היא להכין עבור ילדינו את המזון הטוב ביותר בצורה המתאימה לשלב התפתחותו הנוכחי, להציע להם אותו, ולסמוך עליהם שידעו לאכול את הכמות שמתאימה עבורם בדיוק. בכך אנו מניחים את היסוד הטוב ביותר לאכילה בריאה בעתיד. ההורים קובעים – מה, מתי ואיפה. הילד קובע כמה.

  1. חשיבות הארוחה המשפחתית:

לארוחות משפחתיות תפקיד חשוב לא רק בהקניית הרגלי תזונה נכונים, אלא גם על מנת לאפשר תחושת שייכות וקשר חברתי עם האחרים. כשהילד רואה את בני משפחתו נהנים מהארוחה הדבר יעודד אותו לאכול גם כן,התמדה בחשיפה ודוגמא אישית מובילים בסופו של דבר את הילדים לנסות מאכלים שונים.הקפידו לאכול באווירה שקטה ונעימה, ללא הסחות דעת ובמקום קבוע.

  1. חשיבות ארוחת הבוקר עבור הילדים:

ארוחת בוקר צריכה להיות מזינה ככל האפשר והיא הבסיס להקניית תזונה נכונה . עליה להכיל את רוב קבוצות  המזון לדוגמא  פחמימות , חלבונים , שומנים , סיבים. דוגמאות לכך הן לחמניות או לחם מחיטה מלאה בתוספת של גבינה או אבוקדו או טחינה  אפשרות נוספת דגנים מלאים עם חלב או מעדן חלב. לפעוטות הקטנים יותר אפשר להציע דייסה על בסיס דגנים. אם מאוד ממהרים בבוקר מומלץ לפחות לשתות  משקה חלבי מועשר בעל ערך תזונתי אשר יכול לכפר מעט על אי אכילת ארוחת בוקר כלל .

  1. איך שורדים נכון ארוחות מחוץ לבית?

רצוי לארוז את מנות המזון בנפרד על מנת לשמור על טריותן. עבור פעוטות וילדים צעירים מומלץ להצטייד במנות פרי העונה וכריכונים קטנים, עם ממרח גבינה, חומוס או אבוקדו שאפשר לאכול  בהפסקות בדרך. אם תינוקכם ניזון מתחליף חלב, מומלץ להצטייד במנות טו גו. אם תינוקכם כבר אוכל מזונות מוצקים, מומלץ להצטייד במחיות פירות וירקות מוכנות בהתאם לשלב ההתפתחותי ולהעדפותיו.

  1. איירון מן קטן של אמא- חשיבות תזונה עשירה בברזל:

הברזל הוא אחד הרכיבים החשובים ביותר בגופנו. הוא חיוני לשמירה על חילוף חומרים מניעת אנמיה ובריאות תקינה. חשיבות הברזל עולה עוד יותר כאשר מדובר בגופו של התינוק, הגדל ומתפתח במהירות.כשתינוק מתחיל לקבל מזונות משלימים , המלצות משרד הבריאות הן לבחור מזונות עשירים בברזל בניהם ממליץ משרד הבריאות להעשיר את תפריט התינוק בדייסות דגנים שהן מועשרות ברזל וכמובן בוויטמינים ומינרלים נוספים.מזונות נוספים הם מקורות מהחי כמו בשר הודו ובשר בקר שחשוב לשלבם בתפריט התינוקת בצורה ומרקם המותאמים כמובן לגילו והתפתחותו.

שבעתי,

ושיהיה להם לבריאות!

אודות Carmel Peleg

ברוכים הבאים לבלוג השמח שלי! כאן, תוכלו ליהנות מהמלצות על כל מה שיכול להפוך את החיים לפשוטים יותר, נוחים יותר, צבעוניים יותר ו-שמחים. בין היתר, תוכלו לקבל כאן המלצות על ספרים חדשים, מתכונים שניסיתי בעצמי והוגשו לכם מדוייקים, מיני מוצרים שיהפכו את החיים ליעילים וקלים, התראות על המקומות השווים לבילוי עם הילדים ובני הזוג, טיפים, הצגות וסרטים. תוך כך תוכלו לקבל הצצה אל חיי הפשוטים-מורכבים, הבורגניים לפליא והמשתדלים להיות שמחים ועל הדרך, אולי תוכלו גם ללמוד משהו על עצמכם ומשפחתכם ולגלות מהם הדברים שעושים לכם נחת. Enjoy life! ❤

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s